Tøv da ikke med at kontakte os! Vi sidder klar ved telefonen mandag-torsdag 08:00-15:00 samt fredag 08:00-14:00
+45 70 107 701Som det fremgår af Arbejdsmiljøloven, er alle virksomheder med ansatte forpligtede til at udarbejde skriftlige arbejdspladsvurderinger (APV), som et redskab til at forbedre sikkerhed, arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen. Formålet med APV’en, er at kortlægge de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i virksomheden, samt at vurdere, prioritere og udarbejde handlingsplaner til problematikkerne.
At have fokus på et godt arbejdsmiljø har mange fordele – heriblandt:
- Færre omkostninger som følge af færre ulykker og erhvervsbetingede lidelser
- Mindre sygefravær
- Mindre udskiftning blandt medarbejdere
- Øget arbejdsglæde, motivation og produktivitet
Indhold i en APV
Der følger en række regler og lovgivninger, som virksomheden skal følge ved gennemførelse af arbejdspladsvurderinger. Arbejdstilsynet beskriver fem faser, som skal gennemføres ved en APV:
- Identifikation og kortlægning
- Beskrivelse og vurdering
- Inddragelse af sygefravær
- Prioritering og handlingsplan
- Opfølgning på handlingsplan
Indholdet i en APV skal som minimum bestå af en gennemgang af arbejdsmiljøforhold, en beskrivelse af problemerne og deres omfang, samt en prioritering af de konstaterede problemer med en udarbejdet handlingsplan, hvori det fastlægges hvordan problematikkerne løses. Den endelige handleplan skal offentliggøres, således den er tilgængelig for alle medarbejdere.
APV’en skal revideres minimum hvert 3. år, eller når der sker væsentlige ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet – eksempler på dette er ændrede arbejdsprocesser, arbejdsmetoder, indkøb af nye maskiner eller ved tilfælde af arbejdsulykker på baggrund af forhold i arbejdsmiljøet. Der er i høj grad metodefrihed i forhold til hvordan APV’en gennemføres, og med tiden er der udviklet mange forskellige metoder til gennemførelsen – der er dog krav om at der udarbejdes af en skriftlig handleplan, løbende revidering, og ikke mindst inddragelse af medarbejderne.