Tøv da ikke med at kontakte os! Vi sidder klar ved telefonen mandag-fredag 09:00-14:00
+45 70 107 701Nye arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse på tre dage (22 timer). Denne skal være gennemført senest 3 måneder efter at de er udpeget eller valgt til arbejdsmiljøorganisationen.
Arbejdsgiveren skal herefter tilbyde alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen 2 dages (15 timers) supplerende arbejdsmiljøuddannelse inden for de første 9 måneder efter arbejdsmiljøuddannelsen er gennemført.
Arbejdsgiveren skal derefter tilbyde medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen 1½ dags (11 timers) supplerende arbejdsmiljøuddannelse om året, mens de sidder i arbejdsmiljøorganisationen.
Opfølgningsdagene og den supplerende arbejdsmiljøuddannelse skal give viden om arbejdsmiljøforhold, som er relevante for arbejdsmiljøarbejdet. De skal ikke godkendes af Arbejdstilsynet eller tages hos en bestemt udbyder. Det betyder, at virksomhederne har frihed til at vælge mellem mange forskellige uddannelsestilbud til medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen.
Tilmeldingen til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannels skal foretages af arbejdsgiveren og skal foregå til en godkendt udbyder af arbejdsmiljøuddannelsen. Arbejdsgiveren skal betale alle udgifterne til arbejdsmiljøuddannelsen, opfølgningsdagene og den supplerende arbejdsmiljøuddannelse, herunder kursusgebyr, rejse- og opholdsudgifter, samt dække eventuelle tab af indtægt.
Arbejdsgiveren bør opbevare en kopi kursusbeviserne for den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, samt dokumentation for at alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen er blevet tilbudt opfølgningsdagene og supplerende arbejdsmiljøuddannelse.
Indhold på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
På arbejdsmiljøuddannelsen skal deltagerne lære om de opgaver og krav, der stilles til medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen. Undervisningen på arbejdsmiljøuddannelsen skal indeholde følgende emner:
- Principper for samarbejde, formidling og pædagogiske virkemidler, der kan bruges i arbejdsmiljøorganisationen
- Arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion i virksomheden, bl.a. at deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse og rådgivning af arbejdsgiveren om integration af arbejdsmiljø i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift
- De ledelses- og samarbejdsstrukturer, som arbejdsmiljøorganisationen indgår og samarbejder i.
- Arbejdsmiljøorganisationens samarbejde med andre arbejdsmiljøaktører som f.eks. arbejdsmiljørådgivere, branchearbejdsmiljøråd, Arbejdstilsynet mv.
- Arbejdsmiljøorganisationens planlægning og gennemførelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden
- Arbejdsmiljøorganisationens opgaver i relation til ulykker, nærved-ulykker og sundhedsfarer
- Metoder, som arbejdsmiljøorganisationen kan bruge til at forebygge arbejdsmiljøproblemer på virksomheden
Praktisk hjemmeopgave
Deltagerne skal også udarbejde en praktisk hjemmeopgave i den virksomhed, hvor de er ansat. Formålet med hjemmeopgaven er, at skabe sammenhæng mellem indholdet af arbejdsmiljøuddannelsen og den enkeltes deltagers arbejde i arbejdsmiljøorganisationen. Når de 22 timers arbejdsmiljøuddannelse er gennemført og den praktiske hjemmeopgave er godkendt af underviseren, så modtager deltageren et kursusbevis.
Arbejdsgiveren bør opbevare en kopi af kursusbeviset, således det kan dokumenteres at medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Netbaseret arbejdsmiljøuddannelse
Arbejdsmiljøuddannelsen kan også gennemføres som en netbaseret uddannelse, hvor forløbet foregår som ”blended learning”, dvs. at undervisningen foregår både som tilstedeværelseskursus og som e-learning.
Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse starter med minimum 4 timers tilstedeværelseskursus, hvor deltagerne mødes og den enkelte deltager
- får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold af arbejdsmiljøområdet
- får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, som kan danne grundlag for en aktivitetsplan for uddannelsesforløbet
- kan sætte sin virksomheds arbejdsmiljøarbejde i relation til arbejdsmiljølovens hovedområder og centrale begreber
- får kendskab til AMO’s opgaver både i egen virksomhed og i henhold til bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
- får introduktion til at gennemføre den netbaserede undervisning.
Underviseren skal sammen med deltageren lave en aktivitets- og tidsplan for de resterende 18 timer, som foregår som e-learning. I forbindelse med e-learningen skal deltageren løse et antal opgaver, som skal tage udgangspunkt i deltagerens egen arbejdsplads.
Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse skal vare minimum tre uger og må højst strække sig over syv uger.