Tøv da ikke med at kontakte os! Vi sidder klar ved telefonen mandag-torsdag 08:00-15:00 samt fredag 08:00-14:00
+45 70 107 701ISO 14001 er det mest udbredte internationale miljøledelsessystem, og anvendes i hele verden indenfor alle industrier. Standarden kom til i 1996, og seneste version blev udgivet i 2015. På verdensplan er der i dag mere end 300.000 organisationer, som er certificerede efter ISO 14001 standarden.
Miljøledelsessystemet opsætter en række krav, men er samtidig fleksibelt og giver den enkelte virksomhed mulighed for at tilpasse systemet efter behov.
Fordele ved miljøcertificering
- Reducerer miljøpåvirkningerne
- Organisationen bliver klædt på til at styre og styrke miljøindsatsen
- Sikrer opfyldelse af lovkrav gennem et strategisk ledelsesværktøj
- Opnår en forventelig økonomisk gevinst gennem ressourcebesparelser
- Opnår et godt image og mulige konkurrencefordele ved at udvise miljøbevidsthed
- Overholder eventuelle kundekrav om certificering
- Opbygger tillid hos interessenter
- Dokumenterer, at virksomheden efterlever en international miljøledelsesstandard
Krav til miljøcertificering
Virksomheden skal opfylde en række krav for at blive certificeret inden for miljøledelse
- Miljøpolitik
- Planlægning, iværksættelse og drift af miljøledelsessystemet
- Løbende kontrol, registrering af afvigelser og eventuelle korrigerende handlinger
- Ledelsens gennemgang
Certificering forudsætter, at der implementeres et miljøledelsessystem som opfylder de gældende krav i ISO 14001 standarden.
Der sættes høje krav til vedligeholdelse og løbende udvikling af miljøledelsessystemet, herunder at virksomheden løbende auditeres, så det er bestemt ikke en engangsforestilling at blive ISO 14001 certificeret.
Hold virksomheden ajour med et lovliste system
En del af kravene for ISO 14001 certificeringen, ligger i at virksomheden har en liste over relevante love og krav, og dokumenterer hvordan disse efterleves. Lovlistens udformning er der relativ stor metodefrihed til – ofte benyttes let tilgængelige programmer som Microsoft Excel eller Microsoft Word. Det kan dog hurtigt blive et omfattende arbejde for en medarbejder, konstant at overvåge eventuelle opdateringer og ændringer i lovgivningen.
Med WORXS samler vi jeres lovliste på én digital platform, og med ugentlige opdateringer sikres det, at jeres virksomhed altid holdes ajour med den gældende lovgivning. Alle lovgivninger præsenteres med et resumé, så der hurtigt skabes overblik over hvordan virksomheden kan efterleve den enkelte lovgivning.
Sammen skræddersyer vi jeres lovliste således den indeholder alle jeres relevante lovgivninger. Det er muligt at tilknytte egne lovgivninger som f.eks. branchestandarder, interne politikker eller retningslinjer, samt øvrige relevante vejledninger. Har I ved opstart allerede en lovliste, vil vi naturligvis gerne sørge for at den bliver direkte overført til LOV-basen.
I mange virksomheder vil der være lovgivninger som udelukkende berører specifikke afdelinger, og I kan derfor vælge at oprette lovlister til forskellige afdelinger. På den måde sikrer I, at de enkelte medarbejdere kan koncentrere sig helt specifikt på de lovgivninger, som påvirker vedkommendes arbejde.
Når vi sammen har tilpasset jeres lovliste, kan det dokumenteres hvordan virksomheden efterlever de enkelte lovgivninger. Vores system sikrer, at I hele tiden har overblik over hvilke lovgivninger der efterleves - og ikke mindst hvilke lovgivninger, som mangler efterlevelsestekst. Med LOV-basen kan I med kun få klik genere og udskrive en lovlisterapport, herunder resultatet af seneste interne audit, afvigelser, korrigerende handlinger mv.